Wednesday, September 29, 2010

~kisah seorang anak hingusan~

1 detik yg cukup indah.....
si anak kecil yg xmengerti apakah erti kehidupan yg sebenarnya...
sdang mencari kebahagiaan utk dirinya....
ibu dan bapanya tlah lama berpisah..
dia tggal bersama bapanya yg mana kehidupannya amat daif...
umahnya yg hanya berlantaikan papan...beratapkan zink yg bocor..
rumahnya yg kelihatan uzur dan hampir tersembam ke bumi...

suatu petang yg cukup damai..
si anak kecil tlah pg ke umah neneknya yg jg t'letak b'hmpiran rumah ayahnya....
si anak melihat ibunya juga ada disitu..
hati anak kecil itu melonjak kegembiraan...
si anak rasa cukup gembire kerana dpt berjumpe dgn ibunya...
kerna si anak ini tlah dtinggalkan oleh ibunya sejak kecil lg..
si anak ini xdpt merasai kasih sayang yg sebenar dri ibunya...
si anak ini ketandusan kasih sayang dri ibunya sendiri...

sia anak rsakan dialah insan yg paling bahagia kerna dpt bertemu dengan ibunya...
dia bermanja2 dengan ibunya..
mkn di suap, tdur didodoikan...
sedang enak dibuai mimpi..
si anak terdengar suara memaki hamunnya...
dia bangun dan melihat ibunya yg sedang terjerit2 memarahinya...
akan tetapi si anak tdak mengetahui apa silapnya hgga membuatkan si ibu marah...
si anak melihat kesemua baju yg dibawanya di campak di depan rumah...
si anak kecil itu tertanya2..
apakah slahnya???besarkah salahnya????
si anak mulai teringat akan ayahnya yg berada di umah..
di dlam ingatan si anak, ayahnya xpernah lakukan sedemikian terhadapnya..
tetapi kenapa dengan ibunya????
si anak merintih kepiluan dan kesedihan..
kala itu air mata jatuh berderaian..
xmampu ditahan lagi...
ibu...bukankah aku jga anak mu ibu???
mengapa ini yg kau hidangkan pd aku ibu???
setelah lamanya aku ketandusan kasih mu wahai ibuku??????
tanpa kasihan kau letakkan tanganmu di sekujur badan ku ini????
tanpa belas kau terus melukakan tubuh ku yg kecil ini????

ayah...
dimanakah engkau????
anakmu ini amat memerlukan mu di saat ini???
datang lah ayah....
anak mu ini xmampu menghadapi semua ini bersendirian..
bantulah anak mu ini wahai ayah....
tubuhku xmampu menahan rasa sakit yg menjalar ditubuhku ini ayah...
apakah aku mempunyai peluang utk hdup lg wahai ayah...
ayah jika aku telah lakukan kesilapan terhadap mu..
maafkanlah aku wahai ayahku...
kasih yg kau curahkan xkan dpat ku cari ganti...
ayah..aku sangat sayang padamu..
aku sangat merindui kasih sayang mu yang tulus itu...
betapa banyaknya pengorbanan yg tlah engkau lakukan..
betapa peritnya kehidupan yg kau lalui utk mencari sesuap nasi utk kta b'2..
ayah...
jika ada kesalahan yg ku lakukan maafkanlah anak mu ini ayah..
sesungguhnya anak mu ini terlalu menyayangi mu ayah....
Ya Allah...
aku mohon supaya engkau berikan kekuatan pd tubuhku ini..
supaya aku dapat truskan hidup di bumi mu ini...
dan supaya aku dapat terus hidup ini bersama ayahku...

di kala itu jug aku terlihat kelibat si ayah..
aku berlari mendapatkan si ayah..
aku memeluknya dan melepaskan tangis di depannya....
ku lihat beberapa titis deraian air mata turut keluar dri mata ayahku..
mungkinkah ayah juga merasakan keperitan yg anakmu lalui ini???
si ayah yg mengerti perasaan anaknya lalu membawa pulang anaknya ke teratak usang mereka...
si ayah berusaha memujuk si anak...
akhirnya si anak termakan pujukan ayahnya....

dalam hati si anak kecil yg suci itu..
si anak berdoa supaya ibunya akan tetap hidup bahagia tanpa kehadirannya....
si anak masih mencari2 apakah kesalahan yg dilakukannya....

buat si ayah..
kasihmu tiada tolak bandingnya...
aku sangat menyayangimu hingga ke akhir nafasku....
terima kasih ayah kerna kau telah bersusah payah membesarkanku....















No comments:

Post a Comment